Oceniając stronę internetową prawdopodobnie w pierwszej kolejności skupiamy się na jej wizualno estetycznych atutach. Priorytetem jest również odpowiednie przedstawienie wszystkich istotnych informacji, które jak najlepiej zaprezentują markę i usługi. Wyobraź sobie jednak, że próbujesz obejrzeć prezentację video bez możliwości usłyszenia dźwięków, masz trudności z odczytaniem tekstów lub strona wyświetla się niepoprawnie na Twoim komputerze lub telefonie. Niestety, dla tysięcy użytkowników, nieodpowiednio zaprojektowane strony internetowe stwarzają poważne przeszkody w interakcji z produktami cyfrowymi. W rezultacie wiele potencjalnych klientów traci możliwość pełnego korzystania z treści i usług oferowanych na stronie.

 

Wygląd to nie wszystko

 

Zazwyczaj jako odbiorcy stron internetowych skupiamy się na wizualnej odsłonie projektu. Po pierwszym wrażeniu, wczytujemy się w treści, jednak często nawet nie zauważamy, co dokładnie sprawia, że nasze doświadczenie oceniamy jako pozytywne lub negatywne. Być może nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele czynników uwzględniać musi proces projektowania strony internetowej, tak, aby dostarczyć odbiorcom jak najlepsze doświadczenie i wygodę użytkowania. W pierwszej kolejności projektanci muszą odpowiednio zaprojektować architekturę treści, która zapewni przejrzystą i czytelną nawigację. Organizacja i planowanie stron, podstron i sekcji to bardzo istotny etap, który przy złożonych projektach wymaga czasu, uwagi, testowania rozwiązań i badania preferencji użytkowników. Efektem tego procesu ma być intuicyjna nawigacja, która sprawi, że użytkownik będzie poruszać się po stronie bez żadnych trudności. Być może przypominasz sobie sytuacje, kiedy odnalezienie poszukiwanych informacji na stronie zajęło dużo czasu i wzbudziło sporo frustracji. Prawdopodobnie za tym problemem stała właśnie nieodpowiednio zbudowana architektura treści. W prawidłowym projekcie rozkład podstron jest logiczny i przewidywalny, a przemieszczanie się pomiędzy nimi nie powinno powodować konsternacji. 

Dbałość o estetyczną stronę projektu nie kończy się tylko na zastosowaniu atrakcyjnych wizualnie elementów graficznych. Projektanci muszą wziąć pod uwagę wiele więcej aspektów. Pierwszym z nich jest oczywiście spójność z identyfikacją wizualną firmy, z której wynika zastosowanie odpowiedniego stylu, by wzmacniać tożsamość i rozpoznawalność marki. Jednocześnie dobór typografii, palet kolorów, grafik musi być podporządkowany zasadom dostępności, które zapewnią czytelność treści dla każdego użytkownika, również z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Projektantom i programistom pomagają w tym wytyczne WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), czyli zestaw rekomendacji i standardów dotyczących dostępności stron internetowych opracowanych przez organizację World Wide Web Consortium, w celu zapewnienia równego dostępu do informacji i funkcjonalności witryn internetowych. Zbiór tych zasad uwzględnia odpowiednie wytyczne projektowe, tak aby użytkownicy mogli swobodnie przyswajać treści, nawet jeśli nie są w stanie odczytać lub odsłuchać pewnych elementów, korzystać z myszki, lub gdy potrzebują powiększenia widoku strony. Co to oznacza w praktyce?

 

Dostępność dla wszystkich


Strony internetowe powinny być łatwe w obsłudze również dla osób mających trudności w poruszaniu się po nich za pomocą myszy. Odpowiednio zbudowana witryna będzie dostępna nawet dla użytkowników korzystających z klawiatury lub asystentów głosowych. Treści powinny być łatwe do zrozumienia dla różnych grup odbiorców, niezależnie od ich możliwości i zdolności. Wytyczne WCAG sugerują używanie jasnego języka, jednoznacznych instrukcji i dodatkowych wyjaśnień dla interaktywnych elementów.

Zadaniem projektantów jest stworzenie interfejsu, który będzie czytelny niezależnie od zdolności percepcyjnych użytkowników. Istnieje wiele rozwiązań, które można zastosować, aby zapewnić czytelność treści dla różnych grup odbiorców.  Przykładem jest dostarczanie alternatywnych tekstów dla obrazów i podpisów dla treści multimedialnych. Informacje nie mogą występować wyłącznie na zdjęciach lub grafikach – niektórzy użytkownicy mogą mieć trudności z rozpoznawaniem obrazów. W związku z tym, najlepiej dodać do nich opis alternatywny. Podobnie w przypadku materiałów audio i filmów, warto zadbać o dodanie transkrypcji. Duże znaczenie ma również odpowiedni dobór typografii i rozmiarów, tak aby treści i funkcje były czytelne nawet po powiększeniu rozmiaru o 200%. Kolory tekstów powinny być zawsze wyraźnie widoczne, a zalecany kontrast treści w stosunku do tła to co najmniej 4,5:1. W skrócie, projekt strony internetowej, który jest dostępny dla wszystkich użytkowników wykorzystuje różnorodne sposoby i media odwołujące się do zmysłu wzroku i słuchu.

Wszystkie te czynniki powinny być uwzględnione w procesie projektowania, aby stworzyć produkt dostępny dla jak najszerszego grona użytkowników. Z perspektywy odbiorców często nie jesteśmy świadomi wszystkich tych elementów i ich znaczenia. Z tego powodu, warto zaufać specjalistom, którzy posiadają wiedzę i umiejętności, pozwalające na skuteczne wdrożenie wszystkich funkcji związanych z dostępnością. Dostępność strony internetowej to podstawa dla zapewnienia równych szans wszystkim użytkownikom, niezależnie od ich umiejętności, czy ograniczeń. Dzięki odpowiednim funkcjonalnościom, osoby z niepełnosprawnościami, starsi użytkownicy, osoby korzystające z technologii wspomagających czy te, które mają problemy z widzeniem lub słuchem, mogą swobodnie korzystać ze stron internetowych. Mają możliwość pełnego uczestnictwa w świecie cyfrowym i łatwiejszego znalezienia potrzebnych informacji. Wiele krajów wprowadziło przepisy dotyczące dostępności stron internetowych. Obecnie w Polsce obowiązuje ustawa, która nakłada obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej na podmioty publiczne. Warto jednak, aby nie tylko instytucje publiczne dbały o swoich użytkowników. Spełnienie tych wymagań zapewnia, że Twoja firma będzie przestrzegać zasad równego traktowania wszystkich odbiorców, co przenosi się również na korzyści biznesowe. Poprawa dostępności oznacza, że Twoja witryna może być lepiej pozycjonowana w wynikach wyszukiwania i odnajdywana przez większą liczbę osób. To zaś oznacza większą szansę na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie zasięgu Twojej firmy. 

Dostępność na każdym urządzeniu

 

Wraz z dynamicznym rozwojem urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety, użytkownicy mają dostęp do internetu praktycznie z każdego miejsca i o każdej porze. W związku z tym responsywność strony, czyli jej zdolność do dostosowania się do różnych rozmiarów ekranów i urządzeń, jest obecnie niezbędną funkcjonalnością i absolutnym standardem wśród stron internetowych. Responsywny projekt strony internetowej pozwala na optymalne wyświetlanie treści, niezależnie od używanego urządzenia. Użytkownik może korzystać z komputera stacjonarnego, laptopa, smartfona, czy tabletu, a strona automatycznie dopasowuje się do rozmiaru ekranu, zapewniając czytelność i łatwość nawigacji, bez konieczności przewijania, powiększania lub pomniejszania treści, co znacznie poprawia doświadczenie użytkownika. Projektowanie responsywnych stron ma również korzystny wpływ na ich pozycjonowanie. Algorytmy wyszukiwarek takich jak Google, preferują strony responsywne i przyznają im wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania. To z kolei przekłada się większą widoczność strony i zwiększa jej szansę na dotarcie do większej liczby użytkowników. W obecnych czasach, gdy użytkownicy korzystają z bardzo różnorodnych urządzeń mobilnych, projektowanie responsywnych stron internetowych jest nieodłącznym elementem skutecznej strategii projektowej. Dzięki responsywnemu projektowi strony, osiąga się większą skuteczność, lepsze doświadczenie użytkownika i poprawę pozycjonowania w wyszukiwarkach oraz większą dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Jest to niezwykle istotny aspekt dla sukcesu strony internetowej w dzisiejszym dynamicznym i mobilnym środowisku online.

Przykładowy projekt responsywnej strony internetowej wykonany przez naszych projektantów

Analiza ma sens

 

Aby jeszcze lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania swoich odbiorców, konieczne okazuje się podpięcie analityki do strony internetowej. Jest to proces zbierania analizy i interpretacji danych dotyczących interakcji użytkowników z Twoją witryną. Narzędzia do analityki śledzą parametry takie jak liczba odwiedzin, czas spędzony na stronie, źródła ruchu, efektywne słowa kluczowe i tym podobne. Gromadzone dane pozwalają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy znajdują Twoją stronę, jak się na niej poruszają i jakie akcje podejmują. Analiza tych treści dostarcza cennych informacji, które mogą pomóc w optymalizacji treści i funkcjonalności strony, dostosowaniu strategii marketingowej, czy identyfikacji trendów. Znajomość tych czynników pomaga świadomie podejmować decyzje biznesowe, prowadzić działania usprawniające i maksymalizować efektywność strony, prowadząc do lepszych wyników i większego sukcesu. Analityka użytkowników pomaga również identyfikować obszary strony, które wymagają ulepszeń. Na podstawie zebranych danych można poznać potencjalne bariery, które utrudniają nawigację lub przeszkadzają w osiągnięciu zamierzonych celów. Dzięki temu posiadamy realny obraz efektywności strony i możemy podejmować rozsądne decyzje dotyczące optymalizacji i doskonalenia jej działania.

Dla kogo projektujemy stronę internetową?

 

W celu uświadomienia sobie, dlaczego tak ważne jest zapewnienie jak najlepszej dostępności strony internetowej, zastanówmy się dla kogo tak naprawdę ją tworzymy. Nie da się ukryć, że użytkownicy i klienci są największym wyznacznikiem sukcesu i to ich potrzebom wychodzimy naprzeciw w projekcie projektowym. Strona internetowa powinna spełniać nie tylko oczekiwania zleceniodawców, ale przede wszystkim odbiorców, którzy będą ją odwiedzać. W związku z tym nasi projektanci dokładają wszelkich starań, aby realizowane projekty spełniały wszelkie zasady dostępności, umożliwiając odbiór witryny przez jak najszersze grono użytkowników. W tym celu bierzemy pod uwagę zasady czytelności rekomendowane według światowych wytycznych, gdy projektujemy strony. Sprawdź nasza ofertę i zajrzyj do portfolio, aby zobaczyć nasze realizacje stron internetowych i przekonaj się sam!

Monika Bartosik

Graphic & Web Designer

Projektantka graficzna. Ukończyła studia na kierunku grafika uzyskując tytuł magistra sztuki. Tworzy identyfikacje wizualne, ilustracje i strony internetowe. Jej pasja do projektowania wyraża się nie tylko w pracy, ale również w osobistych działaniach, zarówno tych użytkowych jak i artystycznych. W wolnych chwilach zajmuje się fotografią.

Ostatnie wpisy
KEY VISUAL. Czy Twoja firma go potrzebuje?
KEY VISUAL. Czy Twoja firma go potrzebuje?

Zakładasz firmę i zastanawiasz się jakich projektów potrzebujesz do sprawnego funkcjonowania? W pierwszej kolejności na myśl przychodzi opracowanie nazwy, zaprojektowanie logo, następnie powstanie strony internetowej, kilku grafik i ulotek. “Powinno działać” –...

czytaj dalej