Zmiana słynnego logo Twittera, odświeżony system wizualny Warszawy, czy nowy znak graficzny Citroena. Co jakiś czas docierają do nas informacje o dużych zmianach w wizerunkach znanych marek. Część z nich zapada nam w pamięć jako nieudane przedsięwzięcie, które spotyka się z krytyką zarówno odbiorców, jak i innych projektantów. Kiedy zdecydować się na zmiany, a kiedy lepiej pozostać przy funkcjonującym już logo? O czym warto wiedzieć planując taki proces? Przeczytaj wpis i dowiedz się, czym charakteryzuje się udany rebranding i do czego właściwie służy.

Czym jest rebranding?

 

Rebranding to proces zmiany lub odświeżenia wizerunku istniejącej już marki. Może on obejmować elementy takie jak nazwa, logo, komunikacja wizualna lub marketingowa albo strategia. Nie bez powodu postrzegany jest jako ryzykowne przedsięwzięcie. Klienci firmy, przyzwyczajeni do dotychczasowego wizerunku, mogą negatywnie reagować na zmiany. Ingerowanie w istniejący branding powinno być uzasadnione, a następnie odpowiednio przeprowadzone. W celu weryfikacji przypuszczeń o konieczności rebrandingu, warto zasięgnąć opinii specjalistów, którzy posiadają niezbędną wiedzę o budowaniu marki. Zdarza się, bowiem, że materiały graficzne wymagają korekty i dopracowania, bez konieczności całkowitej zmiany wizerunku. W innych przypadkach konieczne jest zbudowanie zupełnie nowego zestawu projektów, które będą reprezentować markę.

Lifting logo marki ART-RAM wykonany przez naszą agencję

 

Cele rebrandingu

 

Odpowiednio stworzony branding prowadzi do spójnej komunikacji – umożliwia markom klarowne przekazywanie swoich wartości i oferty poprzez różne kanały. Harmonijnie zaprojektowane logo, slogan, identyfikacja wizualna tworzą trwałe skojarzenia w umysłach klientów, budując rozpoznawalność. Pisaliśmy o tym między innymi w poście o key visual’u. Ma on na celu ułatwić projektowanie graficznych elementów w przyszłości, dzięki jednoznacznym wytycznym dotyczącym kolorów, czcionek i stylu prezentacji marki. W efekcie wszystkie powstające materiały firmowe reprezentują markę w skuteczny i spójny sposób. Innym istotnym aspektem jest również zgodność brandingu z duchem firmy. Powinien oddawać jej wartości, misję i ofertę, odróżniając ją na konkurencyjnym rynku. Zdarza się jednak, że branding nie został starannie zaprojektowany i nie spełnia swoich funkcji. W takiej sytuacji ponowne stworzenie identyfikacji wizualnej i strategii komunikacji może okazać się koniecznym krokiem dla rozwoju marki.

Jakie zmiany przynosi rebranding?

 

Rebranding może obejmować różne formy i zakresy prac, zależnie od potrzeb i celów firmy. Może ingerować tylko w wybrane elementy, takie jak logo, kolorystyka, preferowane fonty, estetyka lub styl grafik, ale prawdopodobne jest również dopracowanie wszystkich elementów związanych z marką – od nazwy i identyfikacji wizualnej, po strategię biznesową i komunikację marketingową. Pełen rebranding może być wskazany w sytuacjach, gdy firma potrzebuje znaczącej transformacji, chce zbudować nowy wizerunek, lub poprawić negatywny. Niektórzy mogą zdecydować się na stopniowe wprowadzanie zmian, szczególnie jeśli posiadają długą historię i silne związki z istniejącym wizerunkiem.

Kiedy rozważyć rebranding?

 

Fakt, że poprzednia identyfikacja wizualna już się znudziła lub konkurencja wykonała udany rebranding, nie jest jeszcze wystarczającym powodem, aby zdecydować się na podobną rewolucję. W pierwszej kolejności powinniśmy się przyjrzeć istniejącym materiałom firmowym. Może okazać się, że były projektowane w dużym pośpiechu, logo pochodzi z popularnych serwisów stockowych, nie wyróżnia się w żaden sposób wśród konkurencji, lub wręcz negatywnie wpływa na wizerunek marki. Zdarza się, że właściciele nie posiadają odpowiedniego pliku z danym znakiem graficznym i od lat posługują się formatem o niskiej jakości. Z upływem czasu i rozwojem firmy, można napotkać coraz więcej sytuacji, w których wymagane jest profesjonalne prezentowanie marki. Być może wciąż brakuje określonego systemu komunikacji wizualnej, przez co powstające projekty są chaotyczne i niespójne. Braki w systemie wizualnym mogą sprawiać duże problemy projektantom graficznym, którzy odpowiedzialni są za przygotowanie materiałów firmowych. Skutkuje to wydłużeniem czasu ich pracy, a efekty mimo starań, mogą okazać się niezadowalające. Może się również okazać, że powstała identyfikacja nie oddaje założeń marki lub zdezaktualizowała się po pewnym czasie. Warto pamiętać, że w poszukiwaniu odpowiedzi najlepiej zasięgnąć opinii i wsparcia specjalistów, którzy pomogą ocenić potrzeby marki.

Kiedy przychodzi właściwy czas na rebranding?

 

  • Decyzja o rebrandingu może być nieunikniona, jeśli wizja i cele marki uległy istotnym przekształceniom, a istniejąca identyfikacja wizualna nie oddaje już aktualnego stanu rzeczy. Przyczynami mogą być znaczące zmiany w kierunku biznesowym lub rozszerzenie działalności i oferty. Niezgodności pomiędzy prezentowanym wizerunkiem a założeniami firmy mogą wprowadzać w błąd odbiorców i potencjalnych klientów. W takim przypadku rebranding pozwoli na nowo zdefiniować markę, dostosować ją do grupy docelowej, kierunku działalności i rozwijających się potrzeb. Nowe projekty stają się nie tylko narzędziem dostosowującym markę do bieżących realiów, ale także strategicznym krokiem w dążeniu do jej długoterminowego sukcesu na rynku.
  • Obecna identyfikacja wizualna nie spełnia swoich funkcji – nie ułatwia tworzenia spójnych i atrakcyjnych treści. Staje się źródłem licznych trudności w procesie projektowania materiałów graficznych dla firmy. Efektem mogą być chaotyczne projekty o niskiej jakości, co może przynieść wiele negatywnych konsekwencji dla wizerunku marki – od dezorientacji, po całkowitą utratę zaufania klientów. Utrudnienia projektowe mogą również przekładać się na wydłużenie czasu produkcji oraz zwiększenie kosztów. W związku z tym, rozważenie profesjonalnego rebrandingu może okazać się rozsądną inwestycją w przyszłość i budżet firmy.

 

Czym charakteryzuje się dobry rebranding?

 

Odpowiednio wykonany rebranding, niezależnie od tego jak szeroki zakres prac obejmuje, posiada kilka kluczowych cech, które decydują o długofalowym sukcesie. Przede wszystkim opiera się na dokładnie przemyślanych decyzjach, analizie rynku, konkurencji oraz potrzebach klientów. Nie jest jedynie zmianą wizerunku, ale strategicznym wyborem, który ma doprowadzić do określonych celów biznesowych. Wszystkie nowopowstałe elementy zastępują poprzednie w uzasadniony sposób – projekty charakteryzują się wysokim poziomem wykonania i kompleksowo opisują nowy wizerunek. Wszelkie zmiany powinny przyczyniać się do podniesienia wartości marki, dlatego żaden element nie może okazać się “krokiem w tył” w budowaniu wizerunku firmy. Dobry rebranding uwzględnia możliwość przyszłego rozwoju. Marka staje się elastyczna i gotowa na wzrost wynikający z ewoluujących potrzeb rynku i klientów. Wszystkie decyzje powinny być podejmowane ze świadomością długofalowych skutków. Udany rebranding nie przynosi tylko krótkotrwałego zainteresowania, ale tworzy fundament dla trwałego wzrostu i rozwoju firmy. Fundamentalnych zmian w wizerunku marki nie dokonujemy zbyt często. W związku z tym podejmowane decyzje będą miały wpływ na co najmniej kilka najbliższych lat funkcjonowania firmy. Warto powierzyć ten proces profesjonalistom, którzy dzięki doświadczeniu i zdobytej wiedzy, pomogą w podjęciu jak najwłaściwszych kroków, a także zadbają o wysoki poziom realizacji wszystkich etapów pracy.

Podsumowanie

 

Rebranding to proces zmiany lub odświeżenia marki, który ma na celu dostosowanie jej do nowych celów, wartości, oferty lub kierunku działalności. Może obejmować wiele aspektów, takich jak zmiana nazwy, logo, identyfikacji wizualnej, strategii biznesowej lub komunikacji marketingowej. Decyzja o znaczących zmianach jest uzasadniona, gdy istniejący wizerunek marki nie odzwierciedla już aktualnej sytuacji, wprowadza w błąd klientów lub uniemożliwia projektowanie atrakcyjnych materiałów firmowych. Kluczowymi elementami udanego rebrandingu są między innymi strategiczne podejście, świadomość potrzeb klientów i uwzględnienie w projektach potencjalnej ewolucji marki. Przy tak istotnym przedsięwzięciu warto sięgnąć po opinie specjalistów, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i umiejętności dotyczące budowania marki. Profesjonaliści pomogą ustalić zakres prac jaki należy wykonać. Jeśli rozważasz rebranding, skontaktuj się z nami – pomożemy Ci maksymalnie rozwinąć potencjał marki.

Monika Bartosik

Graphic & Web Designer

Projektantka graficzna. Ukończyła studia na kierunku grafika uzyskując tytuł magistra sztuki. Tworzy identyfikacje wizualne, ilustracje i strony internetowe. Jej pasja do projektowania wyraża się nie tylko w pracy, ale również w osobistych działaniach, zarówno tych użytkowych jak i artystycznych. W wolnych chwilach zajmuje się fotografią.

Ostatnie wpisy
KEY VISUAL. Czy Twoja firma go potrzebuje?
KEY VISUAL. Czy Twoja firma go potrzebuje?

Zakładasz firmę i zastanawiasz się jakich projektów potrzebujesz do sprawnego funkcjonowania? W pierwszej kolejności na myśl przychodzi opracowanie nazwy, zaprojektowanie logo, następnie powstanie strony internetowej, kilku grafik i ulotek. “Powinno działać” –...

czytaj dalej