Stowarzyszenie Agencji Public Relations poprosiło agencje członkowskie o podsumowanie 2020. roku w branży Public Relations. To był szczególny i wyjątkowy rok, w którym niektóre firmy odnalazły się lepiej, inne gorzej. Bez wątpienia też kolejne 24 miesiące będą wyzwaniem dla branży PR. W ramach realizowanego przez SAPR cyklu „Poznaj nasze firmy” odpowiadamy, dlaczego zdecydowaliśmy się na tę branżę. A także które kampanie zasługują na uznanie oraz z czym przyjdzie nam się mierzyć w najbliższym czasie.

 1. Dlaczego Public Relations?

Po pierwsze Public Relations to ważny obszar aktywności dla naszej agencji. Dlatego wiemy, że stanowi niezwykle ważny komponent zintegrowanej komunikacji, którą się zajmujemy. Nieustannie mierzymy się z wyzwaniem jakim jest przebiciem się z komunikatami budującymi wizerunek obsługiwanych marek przez gąszcz innych informacji. Po drugie wiemy, że ze względu na specyfikę agencji, szczególnie istotne są działania w obszarze e-PR. Klienci oczekują wsparcia zapewniającego im szybki wzrost. W rezultacie taki efekt zdecydowanie łatwiej jest osiągnąć dzięki obecności we wpływowych mediach.

2. Najlepsza kampania Public Relations 2020?

Jedną z najciekawszych była kampania OLX „A co, gdyby”, promująca zachowanie kultury między kupującym a sprzedającym w sieci. Co za tym idzie brak szacunku, kłamstwo, nachalność czy lekceważenie drugiej strony to problemy, która są ważne. Jednocześnie niełatwe do przedstawienia w atrakcyjny sposób. Dlatego OLX stanęło na wysokości zadania, angażując do kampanii Janusza Chabiora. W efekcie ukazało przedstawione problemy w nieoczywisty, humorystyczny sposób i bez sztywnego pouczania. Najważniejsze jest to, że spoty miały ogromną liczbę wyświetleń na YouTube. Bardzo łatwo można było zaobserwować, że internauci z niecierpliwością oczekiwali na kolejne odsłony kampanii – co zdarza się niezwykle rzadko.

3. Największa wpadka Public Relations 2020?

Trudno przejść obojętnie obok reklamy Apartu – wyidealizowany obraz w 4-minutowym spocie. Zatem był tak bardzo niestosowny w czasach, w jakich się znaleźliśmy, że odbiorcy nie pozostawili na firmie suchej nitki. W tle pandemia, zagrożenie zdrowia, kryzys gospodarczy i strajki kobiet. Natomiast firma, jakby w całkowitym oderwaniu od tego wszystkiego, ukazała nam beztroski obraz alternatywnej rzeczywistości. Niestety oliwy do ognia dolało zwrócenie się o pomoc w finansowaniu wynagrodzeń dla pracowników. Jak mogliśmy zauważyć tłumaczenia, że kampania powstała dużo wcześniej, a apel do Premiera dotyczył całej branży jubilerskiej. Jak widzimy, nie było to dobrym przykładem komunikacji kryzysowej.

4. Największe wyzwanie branży Public Relations w roku 2021?

Podsumowując 2020 rok był pełen wpadek komunikacyjnych, fake newsów, wykorzystywania okazji do tworzenia coraz większego niepokoju wśród odbiorców. Jak możemy zauważyć rzeczywistość pandemiczna pokazała nam wiele. Przede wszystkim, że podążanie za sensacją oraz skupianie się na maksymalizacji zasięgów i zysków może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Jesteśmy pewni, że wyzwaniem w roku 2021. będzie komunikacja dostosowana do nastrojów z dużą dozą empatii. A co najważniejsze także świadomości zagrożeń dla wizerunku marek.

Kaja Kudła

Content & Social Media Manager

Od kilku lat związana z branżą startupową, marketingiem i organizacją wydarzeń. W swoim portfolio ma m.in. rozwój Samsung Inkubatora, organizację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, promocję programów akceleracyjnych oraz kilka fuckupów – na razie jeszcze nie popełnionych, lecz zorganizowanych podczas koordynowania FuckUp Nights Lublin. Aktualnie odpowiada za content, social media, kontakty z klientem i kwestie PR-owe w agencji kreatywnej Huge Voice. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej, retoryki stosowanej oraz filologii polskiej.

Ostatnie wpisy

 

KEY VISUAL. Czy Twoja firma go potrzebuje?

KEY VISUAL. Czy Twoja firma go potrzebuje?

Zakładasz firmę i zastanawiasz się jakich projektów potrzebujesz do sprawnego funkcjonowania? W pierwszej kolejności na myśl przychodzi opracowanie nazwy, zaprojektowanie logo, następnie powstanie strony internetowej, kilku grafik i ulotek. “Powinno działać” –...

czytaj dalej