Spis treści
Kto potrzebuje logo?
Aby lepiej zrozumieć dzisiejszą potrzebę znakowania firm, towarów i usług, warto przyjrzeć się praktyce stosowanej już przez naszych przodków. W celu ochrony swojej własności wypalali oni charakterystyczne symbole na skórze lub porożu zwierząt hodowlanych, a w szczególności bydła. Gdy tak oznaczone zwierzę trafiało na plac targowy, stając się dobrem do nabycia, znak rozpoznawczy stawał się znakiem handlowym. Dzięki takiemu oznaczeniu łatwo dało się wskazać pochodzenie „towaru” o określonych cechach i jakości. Podobnie sytuacja miała się w przypadku kupców eksportujących i importujących różnego rodzaju dobra czy rzemieślników sprzedających swoje własne wyroby. W czasach wczesnej produkcji masowej znakowanie towarów dystrybuowanych wprost z wielkich fabryk zyskało nową funkcję – wyróżnienie produktów na tle lokalnych konkurentów. Po drugiej wojnie światowej konieczność wyróżnienia stała się jeszcze silniejsza ze względu na rosnący popyt na towary, skutecznie podsycany przez reklamy telewizyjne.
Wieloletnia tradycja tworzenia znaków handlowych wyłoniła zatem dwie najważniejsze funkcje logo: powiązanie produktu i usługi z konkretną marką oraz przyciągnięcie uwagi potencjalnego konsumenta. Ale jak to zrobić?
Poznać potrzeby i oczekiwania klienta
Pierwszym etapem w procesie projektowania logo jest uzupełnienie briefu, czyli zbioru niezbędnych informacji i wytycznych dla projektanta znaku. Podczas rozmowy bezpośredniej lub poprzez udostępnienie specjalnego kwestionariusza, klient agencji odpowiada na szereg pytań pozwalających zdefiniować jego oczekiwania i preferencje. Aby już na samym początku współpracy zadać klientowi właściwe pytania, warto samemu zebrać jak najwięcej informacji o jego firmie, przeglądając strony internetowe czy dotychczas wykorzystywane przez niego materiały reklamowe.
O co pytać w klienta na logo?
Stworzenie logo, które stanowi zwięzły, lecz treściwy komunikat o marce zamknięty w jednym prostym symbolu jest zadaniem bardzo wymagającym. Aby osiągnąć zamierzony cel, trzeba dobrze poznać i zrozumieć klienta. Nie istnieje sztywna lista pytań, które musimy zadać w trakcje takiego wywiadu. Możemy pytać o wszystko, co wydaje się nam istotne. Warto poznać historię firmy, dowiedzieć się czy klient posługuje się już jakimś znakiem i materiałami reklamowymi. Możemy śmiało pytać o to, co mu się podoba, a co nie, jednak ważniejszą kwestią jest to:
- jaki cel stawia swojej marce?
- jakie skojarzenia ma wywoływać logo?
- do jakiej grupy docelowej ma trafić
- jakie wartości ma reprezentować?
- jaka jest najważniejsza rzecz, którą odbiorca powinien zapamiętać?
Niezwykle istotne jest, by przyjrzeć się bliżej klientowi ostatecznemu – cechom demograficznym takim jak wiek, płeć czy wysokość zarobków, ich upodobaniom i wartościom. Na tym etapie pomocne jest także szersze omówienie konkurencji oraz znaków firmowych głównych branżowych rywali. Ważną informacją dla projektanta jest to, na jakich nośnikach będzie pojawiać się logo. Oczywiście projekt powinien być jak najbardziej uniwersalny, by dostosować się do różnego rodzaju mediów, jednak jego najczęstsze wykorzystanie może znacznie różnić się w przypadku poszczególnych marek (np. komunikacja nastawiona typowo na ekrany urządzeń czy na materiały drukowane).
Research i pierwsze koncepcje znaku graficznego
Zadanie klientowi odpowiednich pytań jest podstawą dobrze przeprowadzonego researchu. Pozyskane informacje warto pogłębić poprzez własne badania – odwiedzić siedzibę firmy, poszukać w internecie informacji o firmie, przejrzeć stronę internetową klienta oraz jego konkurentów. Sprawdzenie jakimi znakami posługują się firmy o tym samym profilu działalności jest ważnym, choć często pomijanym etapem w procesie projektowania logo. Weryfikujemy, co warto wziąć pod uwagę, jakie motywy można wykorzystać, a czego lepiej unikać. To jednocześnie etap zbierania inspiracji i moment, w którym w głowie rodzą się pierwsze koncepcje. Pomocne jest tutaj tworzenie tzw. moodboardów, zawierających inspiracje w postaci konkretnych zdjęć, kolorów i ich zestawień, typografii, cytatów, wzorów czy kształtów. Wskazują one później, w jakim kierunku najlepiej iść w naszym projekcie. Warto wykorzystać narzędzia takie jak: Behance, Pinterest czy Google Grafika, aby uzyskać jak najszersze spojrzenie na problem.
Kiedy w głowie zaczynają się rodzić pierwsze pomysły, warto przelać je na papier za pomocą ołówka. Odręczne szkice znacznie wspierają kreatywność, dając większą swobodę i możliwość szybszej wizualizacji koncepcji.
Cechy dobrego logo
Proste i zapamiętywalne
W większości przypadków to właśnie prostota jest kluczem do sukcesu. Największym wyzwaniem dla projektanta logo jest przekazanie zwięzłego a jednocześnie pełnego treści komunikatu, przy pomocy jak najmniejszej ilości elementów. Wielokrotnie kontakt odbiorcy ze znakiem ogranicza się do jednego krótkiego spojrzenia, dlatego podkreślenie tylko jednego ważnego aspektu w logo zwiększa szanse na to, że odbiorca szybciej je zapamięta.
Skomplikowany znak jest trudny do zapamiętania, rozpoznania czy stosowania w różnych środkach przekazu. W projektowaniu sprawdza się opieranie się na prostych kształtach i figurach geometrycznych. Dobrą praktyką jest zamknięcie logo w formie prostokąta, koła lub kwadratu, co daje poczucie spójności znaku i ułatwia umieszczenie go obok innych elementów graficznych. Nie bez znaczenia jest też kwestia kolorystyki czy typografii. Zbyt duża ilość krojów pisma czy barw użytych w projekcie tworzy wrażenie nieuporządkowania i skutecznie odciąga uwagę odbiorcy od najważniejszego elementu.
Czytelne i trafne
Logo musi był łatwe do zrozumienia dla każdego. Nic nie może zaburzyć czytelności logo – czy to niewłaściwe odstępy pomiędzy znakami w nazwie, zbyt małe światło w literach, które zlewają się po zmniejszeniu do małych rozmiarów czy kształt nieprzypominający tego, czym w istocie ma być. Jeśli chcemy umieścić w logo kształt liścia, musimy upewnić się, że dla wszystkich jest jasne, że to jest liść. Posługiwanie się uniwersalnymi, łatwymi do odczytania znakami wpływa na klarowność przekazu.
Projektant powinien jednak pamiętać, że znak ma oddawać charakter marki, którą będzie reprezentować.
Niezależne od mody
Dobrze zaprojektowany znak powinien funkcjonować przez lata. Jest to zadanie trudne, ale wykonalne. Należy wziąć pod uwagę różne czynniki i znaleźć złoty środek uwzględniający zmiany w trendach wizualnych i stylistycznych, które bez wątpienia zachodzą w ciągu kilkudziesięciu lat funkcjonowania marki na rynku. A przecież projektując, liczymy na taką właśnie długofalową perspektywę. Każdy ewentualny rebranding spowodowany decyzją o konieczności dostosowania logo do nowych standardów będzie wiązał się z dodatkowymi kosztami. Oczywiście odświeżenie znaku czy wprowadzenie kosmetycznych zmian w logo raz na jakiś czas jest jak najbardziej wskazane. Ważne jednak, by robić to bazując na głównych założeniach i formie dotychczas funkcjonującego znaku. Pamiętajmy, że konsumenci mocno przyzwyczajają się do znaków, funkcjonujących na co dzień w ich otoczeniu.
Wyróżniające się
Dobre logo powinno wyróżniać się na tle znaków, którymi posługują się firmy o tym samym lub podobnym profilu działalności, odzwierciedlając indywidualny charakter marki.
Aby stworzyć unikalny znak odznaczający się na tle innych, warto wybrać jeden motyw przewodni, który nie jest powszechnie wykorzystywany w podobnych projektach – może on później stanowić inspirację przy tworzeniu pełnej identyfikacji wizualnej. Kluczowa jest umiejętność przeformułowywania pojęć i podejścia do problemu od innej, nieoczywistej strony – pozwala to uniknąć oklepanych symboli w projekcie. Szukanie inspiracji można rozpocząć od wypisania jak największej ilości skojarzeń związanych z nazwą firmy oraz branżą, w której działa klient. Na początku warto postawić na ilość, a dopiero później zacząć ograniczać liczbę pomysłów. Pierwsze z nich okazują się zwykle bardzo oczywiste, jednak ostatecznie możemy wyłonić z nich kilka naprawdę ciekawych koncepcji.
Aby nadać projektowi oryginalności, można spróbować odwołać się do historii firmy – na tej podstawie może urodzić się wiele oryginalnych pomysłów. Zwykle silnie wyróżniają się znaki, które dają pewne pole do własnych interpretacji i dopowiedzeń – które są intrygujące, a przy tym wciąż czytelne na poziomie podstawowym.
Skalowalne i uniwersalne
Tworząc logo projektant nie zna wszystkich jego przyszłych zastosowań. Często nie zna ich nawet sam klient – w końcu może się to zmieniać wraz z rozwojem marki. Trzeba o tym pamiętać i projektując znak zadbać o to, aby był on możliwy do zastosowania na różnego typu powierzchniach. Zakres kolorów w przestrzeni przeznaczonej do druku jest dużo bardziej ograniczony w stosunku do ilości kolorów możliwych do wyświetlania na ekranach urządzeń. Dlatego projekt należy przygotować w taki sposób, żeby znak prezentował się dobrze na każdym nośniku. Należy wziąć pod uwagę to, że nie w każdym przypadku możliwe będzie wykorzystanie logo w kolorze, dlatego upewnijmy się, że najważniejszy element w projekcie jest odpowiednio wyróżniony, nie tylko za pomocą kolorystyki.
Bardzo istotne jest także, by logo prezentowało się dobrze w różnych wielkościach. Nie możemy pozwolić na to, by znak tracił czytelność przy jego powiększaniu lub pomniejszaniu do rozmiaru ikonki przy adresie przeglądarki. Warto kontrolować to już w trakcie pracy nad projektem, by na końcowym etapie nie okazało się, że pomniejszony do minimalnych wymiarów znak jest zupełnie pozbawiony sensu. Podejście minimalistyczne doskonale sprawdzi się w trakcie prac nad logo, ponieważ drobne elementy zawarte w projekcie i stosowanie niepotrzebnych ozdobników mogą znacznie utrudnić skalowanie znaku do małych rozmiarów.
Projekt logo – kilka rad na zakończenie
- Wszelka presja działa na niekorzyść – warto dać projektantom logo dużo czasu na każdym etapie projektowania.
- Logo powinno uwzględniać kontekst rynkowo-społeczny i być czytelne dla różnych odbiorców.
- Nie ma potrzeby ograniczać się do jednego projektu, można przecież przygotować kilka wersji alternatywnych do wyboru.
- Projekt logo nie powinien być kontrowersyjny ani wywołujący negatywne skojarzenia.
- Warto zadbać o to, by logo było wolne od sprzeczności i przede wszystkim reprezentowało tożsamość organizacji.
- Nie warto zamykać się we własnej perspektywie. Ważny jest feedback klienta oraz innych osób o odmiennej perspektywie – w końcu projektuje się dla ludzi.
- Na logo należy patrzeć w perspektywie długofalowej i systemowej.
Wszystkie opisane powyżej zasady możemy streścić do słów Paula Randa – jednego z najwybitniejszych projektantów graficznych XX wieku, twórcy wielu znaków firmowych, funkcjonujących do dnia dzisiejszego:
„Logo powinno być charakterystyczne, zapamiętywalne i proste.
Nic więcej.”
Po prostu tego się trzymajmy!
Nasza agencja kreatywna Huge Voice posiada grono doświadczonych specjalistów graficznych, którzy podejmują się projektowania znaków dla przedstawicieli nawet najtrudniejszych branż. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą tworzenia identyfikacji wizualnej.
Jeśli interesuje Cię tematyka kreowania marki, zobacz wpis Marka w startupie. Jak stworzyć i wykreować jej wizerunek?.
Źródło grafik: feepik.com
Ania Chorążak
Content Marketing Specialist
Absolwentka Komunikacji w biznesie, aktualnie na kierunku Kreowanie mediów. W Huge Voice zajmuje się planowaniem i przygotowywaniem treści, zarówno tekstowych, jak i graficznych. Odpowiada też za tworzenie i edycję stron internetowych klientów. Posiada doświadczenie w organizacji eventów oraz realizacji i prezentacji projektów z zakresu CSR.
Aleksandra Barć
Graphic Designer
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Projektant graficzny w agencji kreatywnej Huge Voice. Ekspert ds. wsparcia marketingowego w zakresie opracowania identyfikacji korporacyjnej w ramach projektu Platformy Startowe. Na co dzień zajmuje się tworzeniem materiałów promocyjnych na potrzeby druku i internetu. Posiada doświadczenie w tworzeniu identyfikacji wizualnych, na co ukierunkowuje swój dalszy rozwój.
Pola Martens
Social Producer & Graphic Designer
Absolwentka Grafiki Komputerowej i Produkcji Multimedialnej, a także Nowych Mediów i PR’u. W agencji kreatywnej Huge Voice na co dzień zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem graficznym, zarówno na potrzeby internetu, jak i druku. Odpowiada także za opracowywanie identyfikacji wizualnej – na czym chce się skupić w swojej ścieżce rozwoju. Posiada doświadczenie w prowadzeniu kampanii reklamowych, a także tworzeniu i edycji stron internetowych klientów.
Ostatnie wpisy
Rebranding. Kiedy zdecydować się na zmianę wizerunku marki?
Zmiana słynnego logo Twittera, odświeżony system wizualny Warszawy, czy nowy znak graficzny Citroena. Co jakiś czas docierają do nas informacje o dużych zmianach w wizerunkach znanych marek. Część z nich zapada nam w pamięć jako nieudane przedsięwzięcie, które spotyka...
KEY VISUAL. Czy Twoja firma go potrzebuje?
Zakładasz firmę i zastanawiasz się jakich projektów potrzebujesz do sprawnego funkcjonowania? W pierwszej kolejności na myśl przychodzi opracowanie nazwy, zaprojektowanie logo, następnie powstanie strony internetowej, kilku grafik i ulotek. “Powinno działać” –...
Projektowanie stron internetowych. Czy Twoja witryna jest dostępna dla wszystkich użytkowników?
Oceniając stronę internetową prawdopodobnie w pierwszej kolejności skupiamy się na jej wizualno estetycznych atutach. Priorytetem jest również odpowiednie przedstawienie wszystkich istotnych informacji, które jak najlepiej zaprezentują markę i usługi. Wyobraź sobie...