Spis treści
Stowarzyszenie Agencji Public Relations poprosiło agencje członkowskie o podsumowanie 2020. roku w branży Public Relations. To był szczególny i wyjątkowy rok, w którym niektóre firmy odnalazły się lepiej, inne gorzej. Bez wątpienia też kolejne 24 miesiące będą wyzwaniem dla branży PR. W ramach realizowanego przez SAPR cyklu „Poznaj nasze firmy” odpowiadamy, dlaczego zdecydowaliśmy się na tę branżę. A także które kampanie zasługują na uznanie oraz z czym przyjdzie nam się mierzyć w najbliższym czasie.
1. Dlaczego Public Relations?
Po pierwsze Public Relations to ważny obszar aktywności dla naszej agencji. Dlatego wiemy, że stanowi niezwykle ważny komponent zintegrowanej komunikacji, którą się zajmujemy. Nieustannie mierzymy się z wyzwaniem jakim jest przebiciem się z komunikatami budującymi wizerunek obsługiwanych marek przez gąszcz innych informacji. Po drugie wiemy, że ze względu na specyfikę agencji, szczególnie istotne są działania w obszarze e-PR. Klienci oczekują wsparcia zapewniającego im szybki wzrost. W rezultacie taki efekt zdecydowanie łatwiej jest osiągnąć dzięki obecności we wpływowych mediach.
2. Najlepsza kampania Public Relations 2020?
Jedną z najciekawszych była kampania OLX „A co, gdyby”, promująca zachowanie kultury między kupującym a sprzedającym w sieci. Co za tym idzie brak szacunku, kłamstwo, nachalność czy lekceważenie drugiej strony to problemy, która są ważne. Jednocześnie niełatwe do przedstawienia w atrakcyjny sposób. Dlatego OLX stanęło na wysokości zadania, angażując do kampanii Janusza Chabiora. W efekcie ukazało przedstawione problemy w nieoczywisty, humorystyczny sposób i bez sztywnego pouczania. Najważniejsze jest to, że spoty miały ogromną liczbę wyświetleń na YouTube. Bardzo łatwo można było zaobserwować, że internauci z niecierpliwością oczekiwali na kolejne odsłony kampanii – co zdarza się niezwykle rzadko.
3. Największa wpadka Public Relations 2020?
Trudno przejść obojętnie obok reklamy Apartu – wyidealizowany obraz w 4-minutowym spocie. Zatem był tak bardzo niestosowny w czasach, w jakich się znaleźliśmy, że odbiorcy nie pozostawili na firmie suchej nitki. W tle pandemia, zagrożenie zdrowia, kryzys gospodarczy i strajki kobiet. Natomiast firma, jakby w całkowitym oderwaniu od tego wszystkiego, ukazała nam beztroski obraz alternatywnej rzeczywistości. Niestety oliwy do ognia dolało zwrócenie się o pomoc w finansowaniu wynagrodzeń dla pracowników. Jak mogliśmy zauważyć tłumaczenia, że kampania powstała dużo wcześniej, a apel do Premiera dotyczył całej branży jubilerskiej. Jak widzimy, nie było to dobrym przykładem komunikacji kryzysowej.
4. Największe wyzwanie branży Public Relations w roku 2021?
Podsumowując 2020 rok był pełen wpadek komunikacyjnych, fake newsów, wykorzystywania okazji do tworzenia coraz większego niepokoju wśród odbiorców. Jak możemy zauważyć rzeczywistość pandemiczna pokazała nam wiele. Przede wszystkim, że podążanie za sensacją oraz skupianie się na maksymalizacji zasięgów i zysków może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Jesteśmy pewni, że wyzwaniem w roku 2021. będzie komunikacja dostosowana do nastrojów z dużą dozą empatii. A co najważniejsze także świadomości zagrożeń dla wizerunku marek.

Kaja Kudła
Content & Social Media Manager
Od kilku lat związana z branżą startupową, marketingiem i organizacją wydarzeń. W swoim portfolio ma m.in. rozwój Samsung Inkubatora, organizację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości, promocję programów akceleracyjnych oraz kilka fuckupów – na razie jeszcze nie popełnionych, lecz zorganizowanych podczas koordynowania FuckUp Nights Lublin. Aktualnie odpowiada za content, social media, kontakty z klientem i kwestie PR-owe w agencji kreatywnej Huge Voice. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej, retoryki stosowanej oraz filologii polskiej.
Ostatnie wpisy
Jak zbudować rozpoznawalność startupu przez markę osobistą foundera w 3 krokach
We współczesnym market(r)ingu wygrywają osobowości. Przytłoczeni nadmiarem komunikatów użytkownicy mediów wyławiają z sieci swoich wybrańców: ludzi, którzy ujmują wiedzą, doświadczeniem i autentycznością.
RE: Facebook, czyli aktualizowany wpis o fejsbukowych modernizacjach
Ah, ten Facebook. Tu coś usunie, tam doda, a resztę przemaluje. Co na to Twój fanpage na Facebooku? Jeśli prowadzisz fanpage na Facebooku swojej firmy, to jesteś w dobrym miejscu. Publikujemy tu miesięczne podsumowania najważniejszych zmian, które prędzej czy później...
Integracja komunikacji marketingowej
Spójne pod względem treści komunikowanie się z rynkiem, wskazywane jest jako warunek zbudowania silnej marki. Równolegle, w praktyce działań marketingowych i brandingowych obserwowane są zjawiska: outsourcingu, wirtualizacji, digitalizacji, przechodzenia na formy współpracy sieciowej pomiędzy firmami itp. Menedżerowie marki otwierają się coraz bardziej na współpracę z agencjami, doradcami, influencerami, freelancerami itp.