Spis treści
Sztuczna inteligencja w projektowaniu
Na rynku pojawia się coraz więcej programów graficznych wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI), które ułatwiają proces tworzenia grafiki nawet niedoświadczonym użytkownikom. Obecnie dostarczają one wielu narzędzi do rysowania i edycji, dzięki którym tworzenie grafik staje się proste i intuicyjne. Również oprogramowanie dla profesjonalistów wychodzi naprzeciw nowym technologiom, udostępniając narzędzia zwiększające efektywność poprzez automatyzację wielu zadań. Nowe funkcje umożliwiają szybką edycję istniejących grafik, wspomagając usuwanie błędów i niedoskonałości w projektach, a także generowanie zupełnie nowych obrazów. W momencie, gdy imponujące dzieła sztucznej inteligencji obiegają media, a prestiżowe konkursy fotograficzne wygrywa fotografia w całości wygenerowana przy pomocy AI, łatwo o pochopny wniosek, że działanie profesjonalistów traci na wartości, a wielogodzinne procesy projektowe jest w stanie zastąpić sam program.
Czy sztuczna inteligencja może zastąpić projektanta?
Warto pamiętać, że AI nie tworzy grafiki z niczego, ale polega na bardzo dużych zbiorach danych obrazowych. Sztuczna inteligencja wykorzystuje zaawansowane sieci neuronowe i algorytmy uczenia maszynowego, które ćwiczą się na podstawie zbiorów treningowych. Aby stworzyć spójne projekty, AI przetwarza bardzo dużą ilość danych i dopiero na ich podstawie generuje nowe obrazy o podobnych cechach. Choć efekty potrafią zachwycić, muszą być wynikiem współpracy pomiędzy doświadczonym artystą a nowymi technologiami. Sztuczna inteligencja polega na analizie danych. Świadomie używana pomaga zwiększyć produktywność i zaoszczędzić czas na automatyzacji niektórych czynności. Sterowana ludzką kreatywnością i wiedzą kreuje wyjątkowe dzieła, jednak samodzielnie nie jest w stanie odtworzyć profesjonalnego procesu projektowego.
Dlaczego projektowanie logo powinno trwać dłużej?
Graficy, przystępując do pracy nad projektem, angażują się w badania dotyczące firmy, jej historii, rynku, czy konkurencji. Zrozumienie kontekstu biznesowego i unikalnych cech klienta jest kluczowe dla stworzenia projektu, który odpowiada na konkretne potrzeby i cele. Pominięcie tego badawczego etapu i stworzenia strategii skutkuje powstaniem logo pozbawionego tożsamości marki. Automatyczne programy do generowania znaków graficznych są w stanie wziąć pod uwagę jedynie treść poleceń, ale nie głębszy kontekst potrzeb klienta.
Profesjonalny proces projektowy nie pomija etapu researchu, który będzie gwarantował oryginalność zaprojektowanego znaku po odpowiedniej analizie rynku i konkurencji. Choć sztuczna inteligencja może być użyteczna jako narzędzie wspomagające w tych etapach pracy, nie możemy zaufać, że samodzielnie wygeneruje unikalny projekt. Wręcz przeciwnie, mając na uwadze sposób działania programów opartych o funkcje AI, bardzo prawdopodobnym jest otrzymanie logo przypominającego dziesiątki innych znaków graficznych, co może przynieść wiele negatywnych skutków – od kłopotów z rozpoznawalnością marki, po problemy z ochroną własności intelektualnej.
Nieprzypadkowo profesjonalne agencje proponują bezpośrednie spotkania z klientem w celu poznania i zgłębienia potrzeb klienta. Wspólne zaangażowanie w proces projektowy prowadzi do wzajemnego zrozumienia i maksymalnego dopracowania wizerunku marki. To właśnie podczas interakcji pomiędzy projektantem a klientem, możliwe jest wyłonienie niuansów i zrozumienie niestandardowych potrzeb, co przyczynia się do tworzenia bardziej spersonalizowanych i trafnych rozwiązań. Posługiwanie się funkcjami sztucznej inteligencji może być użyteczne podczas niektórych etapów projektowania, ale nie będzie w stanie dostarczyć pełnej gamy informacji i subtelności, które płyną z bezpośredniego dialogu z klientem.
Pośpiech się nie opłaca
Aby zrozumieć wartość procesu projektowego, warto w pierwszej kolejności uświadomić sobie, że znak graficzny jest jednym z najważniejszych elementów składających się na sukces lub porażkę marki. Kiedyś pisaliśmy o tym jak powinno być zaprojektowane dobre logo. Nie bez powodu lista czynników, które należy wziąć pod uwagę jest dosyć długa. Logo to nie tylko plik graficzny z nazwą firmy, ale nośnik wielu informacji, często pierwszy z jakim do czynienia mają odbiorcy i potencjalni klienci. Logo buduje wizerunek, wpływa na rozpoznawalność, a odpowiednio zaprojektowane niesie głębsze przesłanie, oddając misję i charakter marki. AI w przeciwieństwie do człowieka nie odwołuje się w swoich pracach do skojarzeń, symboli, czy metafor. Projekty znaków graficznych powstałych przy użyciu sztucznej inteligencji nie są w stanie nawiązywać do ludzkich emocji, przyzwyczajeń, czy kontekstów kulturowych. W efekcie otrzymujemy mało charakterystyczne logo, które oprócz Twojej marki, mogłoby reprezentować… każdą inną firmę z branży.
Otrzymanie pliku z projektem logo to nie jedyne, czego potrzebuje marka. Zazwyczaj profesjonalna usługa wiąże się z zaprojektowaniem księgi znaku i całej identyfikacji wizualnej dla firmy. Klient otrzymuje dokumentację, która określa między innymi różne warianty logo, minimalne rozmiary, zasady skalowania, czy wielkość pola ochronnego znaku. Projektant opisuje wykorzystaną typografię, paletę kolorów marki, zasady dotyczące czytelności, czy proporcji. Co więcej, precyzuje zasady dotyczące komponowania elementów graficznych i zasad estetycznych obowiązujących w projektach związanych z marką. Przedstawienie wytycznych projektowych to krok konieczny do zbudowania i podtrzymania w przyszłości jednolitego i spójnego wizerunku marki. Profesjonalnie zaprojektowana identyfikacja wizualna to inwestycja w przyszłość firmy, która wpływa na budowanie zaufania wśród klientów.
Przykładowe logo zaprojektowane przez naszą agencję
Zaufaj profesjonalistom
Samodzielne użycie programów do kreowania logo, czy innych materiałów firmowych jest dużą oszczędnością czasu i pieniędzy, niestety tylko na pierwszy rzut oka. Przez brak kompleksowego podejścia i wsparcia doświadczonych specjalistów w dalszej perspektywie niesie ryzyko sporych strat wizerunkowych i finansowych. Współpraca z profesjonalnym grafikiem lub agencją to szereg korzyści, które pozwolą zadbać o wizualną prezentację marki.
Projektowanie logo za pomocą sztucznej inteligencji może odpowiadać na konkretne polecenia i generować graficzne wyniki. Jednakże nie zastąpi krytycznego myślenia, wiedzy o branży, ani zdolności do rozpoznawania ludzkich emocji i potrzeb. AI nie potrafi przełożyć subtelności skojarzeń, czy gry słów na kreatywne rozwiązania projektowe. Istotą projektowania logo jest nie tylko tworzenie atrakcyjnych graficznie symboli, ale również komunikowanie wartości i idei w sposób, który będzie przemawiał do odbiorców. Projektanci, świadomie wykorzystując narzędzia wspomagane sztuczną inteligencją, nadal odgrywają kluczową rolę w procesie projektowania, wprowadzając swoje kreatywne spojrzenie, wiedzę, wieloletnie doświadczenie i wyczucie estetyczne.
Nasza agencja kreatywna Huge Voice posiada grono doświadczonych specjalistów, którzy kompleksowo zadbają o Twoją markę, sprawdź naszą ofertę oraz nasze portfolio, by się o tym przekonać!
Monika Bartosik
Graphic & Web Designer
Projektantka graficzna. Ukończyła studia na kierunku grafika uzyskując tytuł magistra sztuki. Tworzy identyfikacje wizualne, ilustracje i strony internetowe. Jej pasja do projektowania wyraża się nie tylko w pracy, ale również w osobistych działaniach, zarówno tych użytkowych jak i artystycznych. W wolnych chwilach zajmuje się fotografią.
Ostatnie wpisy
Rebranding. Kiedy zdecydować się na zmianę wizerunku marki?
Zmiana słynnego logo Twittera, odświeżony system wizualny Warszawy, czy nowy znak graficzny Citroena. Co jakiś czas docierają do nas informacje o dużych zmianach w wizerunkach znanych marek. Część z nich zapada nam w pamięć jako nieudane przedsięwzięcie, które spotyka...
KEY VISUAL. Czy Twoja firma go potrzebuje?
Zakładasz firmę i zastanawiasz się jakich projektów potrzebujesz do sprawnego funkcjonowania? W pierwszej kolejności na myśl przychodzi opracowanie nazwy, zaprojektowanie logo, następnie powstanie strony internetowej, kilku grafik i ulotek. “Powinno działać” –...
Projektowanie stron internetowych. Czy Twoja witryna jest dostępna dla wszystkich użytkowników?
Oceniając stronę internetową prawdopodobnie w pierwszej kolejności skupiamy się na jej wizualno estetycznych atutach. Priorytetem jest również odpowiednie przedstawienie wszystkich istotnych informacji, które jak najlepiej zaprezentują markę i usługi. Wyobraź sobie...